Een opname kan gepland worden via een consultatie bij, of na overleg met, een neuroloog in ons centrum, via uw (huis)arts of een andere arts, via een sociale dienst en uiteraard ook op uw eigen initiatief.
Om een goed beeld te hebben van uw ziektegeschiedenis en uw huidige medische toestand is het belangrijk om vooraf over voldoende medische gegevens beschikken. Op basis hiervan beslist de arts van het NMSC of er een indicatie is voor opname en of uw behoeften overeenkomen met de missie en de middelen van het ziekenhuis. Deze informatie dient eveneens als basis voor de keuze van het zorgprogramma.
Opname-aanvragen vanuit andere ziekenhuizen gebeuren via een standaarddocument "opname-aanvraag". Dit document is beschikbaar via de sociale dienst of het medisch secretariaat van ons ziekenhuis.
Als uw aanvraag tot opname is goedgekeurd kan u doorgeven wanneer u liefst wordt opgenomen en in welk kamertype. U komt dan op een opnamewachtlijst, die beheerd wordt door de opnamedienst van het medisch secretariaat.
Twee weken voor de geplande opnamedatum ontvangt u een herinneringsbrief of –mail, met de vraag of de aanvraag voor opname mag behouden blijven. Dit is nog geen definitieve bevestiging.
De opnameprioriteit wordt bepaald door de arts en de definitieve bevestiging van de opname mag u een paar dagen voor de geplande datum verwachten. De geplande opnames gebeuren in principe op maandagvoormiddag. In uitzonderlijke situaties en na akkoord van de arts kan hiervan afgeweken worden. Wij vragen u om het afgesproken opnamemoment strikt te respecteren.
15 minuten vóór het afgesproken uur kan u zich aanmelden bij de onthaalmedewerker, die de administratieve inschrijving zal doen. U krijgt een identificatiebandje om uw pols. Dit laat onze medewerkers toe om u op een veilige manier te identificeren en is essentieel voor een optimale patiëntveiligheid. Vervolgens wordt u doorverwezen naar een medewerker van de sociale dienst, die het sociale luik van het opnamedossier zal invullen. U kan bij hem/haar terecht voor verdere vragen en aandachtspunten die voor u en uw naasten belangrijk zijn in verband met de opname. Na het opnamegesprek zal hij/zij u begeleiden naar uw kamer en u voorstellen aan de verantwoordelijke verpleegkundige. Indien nodig kan u tijdelijk gebruik maken van een manuele rolstoel bij ons onthaal, we bekijken daarna samen met de therapeuten een meer permanente oplossing.
Voor uw administratief dossier:
Voor uw medisch dossier:
Voor uw opname dient u alle relevante medische gegevens door te geven aan uw behandelende geneesheer in ons centrum.
Eventueel brengt u bij opname mee:
Voor uw verblijf in het ziekenhuis:
In het kader van de voorschriften van ziekenhuishygiëne is het noodzakelijk dat u voldoende washandjes en handdoeken meebrengt, zodat dagelijks kan ververst worden.
Gelieve demonteerbare rolstoelonderdelen, anti-decubitusmateriaal e.d. te naamtekenen.
Enkele nuttige inlichtingen aangaande uw verblijf:
* Op het volledige terrein van het NMSC is het gebruik van cannabis of eender welke andere drug NIET toegelaten. Ook het verspreiden, dealen of aanzetten tot gebruik is verboden. Patiënten die zich niet houden aan deze voorschriften, kunnen de toegang tot het NMSC ontzegd worden. Eventueel kan de politie ingelicht worden.
Wie moet ik verwittigen bij opname?
Het ziekenhuis rekent alle kosten van verblijf en behandeling tijdens de opname rechtsreeks af met uw mutualiteit en/of uw zorgkas. Bij de opname wordt uw identiteitskaart ingelezen en worden uw mutualiteitsgegevens automatisch geactualiseerd. U hoeft hiervoor verder geen stappen te ondernemen.
Sommige mutualiteiten geven een tussenkomst voor vervoer bij opname en ontslag. De voorwaarden verschillen naargelang de mutualiteit, dus dit vraagt u best even na bij uw ziekenfonds vóór de opname.
Sinds 2019 vallen de revalidatieziekenhuizen onder Vlaamse bevoegdheid voor wat betreft kosten van verblijf en revalidatie binnen de revalidatieconventie. Indien u in Brussel of Wallonië gedomicilieerd bent, moet u hiervoor aansluiten bij een Vlaamse Zorgkas Dit is een vrij eenvoudige procedure. Indien dit nog niet eerder gebeurd is, wordt dit voor u bij de opname geregeld door uw sociaal werker.
Indien u een privé-hospitalisatieverzekering heeft raden wij u aan om vóór de opname uw verzekering te contacteren om na te gaan of en welke kosten er worden terugbetaald in een revalidatieziekenhuis.
De voorwaarden voor terugbetaling zijn erg verschillend naargelang de verzekering, hetzij bij een privé-verzekeraar of mutualiteit. Bij sommige verzekeringen is er geen tussenkomst in de oplegkosten voor een éénpersoonskamer of voor bepaalde behandelingen, of is de tussenkomst beperkt qua bedrag of in de tijd. Goede informatie vooraf is dan ook heel belangrijk.
Sommige verzekeringen kunnen de oplegkosten rechtstreeks aan het ziekenhuis betalen. U dient hiervoor meestal vooraf een aangifte van de opname te doen.
Uw sociaal werker noteert uw verzekeringsgegevens op het moment van de opname en bekijkt met u of er verdere opvolging nodig is.
Maaltijden tijdens de opname
Wij vinden het heel belangrijk om u een gebalanceerde voeding aan te bieden, waarbij u zelf een keuze kan maken uit een aantal mogelijkheden:
Voor het ontbijt en avondmaal bieden wij u de keuze uit een aantal soorten hartig en zoet beleg.
Uw keuzes worden vooraf en per week opgevraagd. De eerste drie dagen van uw verblijf krijgt u een standaardmenu. Indien u hierop een uitzondering wenst, bijvoorbeeld als u een dieet moet volgen, slikstoornissen heeft of bepaalde voedingsmiddelen voor u niet kunnen omwille van persoonlijke redenen, vragen wij u om dit te vermelden bij de opnameaanvraag, zodat hiermee rekening kan worden gehouden.
Bezoekuren
In het NMSC opteren wij voor een ruime bezoektijd, elke dag van 13u tot 20u.
Tijdens deze bezoekuren lopen ook de therapieën gewoon door. Het is belangrijk om de therapie-uren strikt te respecteren, dus u spreekt best vooraf met uw bezoek af wat het meest geschikte moment is.
Doorheen heel uw revalidatieproces staat de terugkeer naar huis centraal. Alle therapeutische activiteiten zijn erop gericht om uw functioneren in uw eigen omgeving te optimaliseren en om uw autonomie en participatie op een zo hoog mogelijk niveau te houden. De voorbereiding van het ontslag start dus zo vroeg mogelijk tijdens het zorgproces.
Indien nodig kan u bij uw ergotherapeute gespecialiseerde informatie, advies en praktische ondersteuning krijgen wat betreft hulpmiddelen en aanpassingen en als u dat wenst zorgt uw sociaal werker er voor dat nodige aanvragen voor tussenkomsten worden ingediend.
Uw sociaal werker bekijkt samen met u en uw naasten of er aanvullende professionele thuiszorg en assistentie nodig zijn en geeft u graag informatie, advies en praktische ondersteuning.
Ook bij doorverwijzing naar een andere zorgvoorziening is er uitgebreid overleg met uzelf en uw naasten. De externe zorgverleners worden geïnformeerd over uw gezondheidstoestand en behandeling en het multidisciplinaire ontslagdossier wordt tijdig overgemaakt aan de gekozen voorziening.
In overleg met uzelf en uw naasten kan er een georganiseerd zorgoverleg plaatsvinden tussen de professionele zorgverleners in het ziekenhuis en deze in de thuissituatie of zorgvoorziening. Dit kan door middel van:
Uw sociaal werker fungeert als aanspreekpunt voor alle externe professionele zorgverleners en verwijst door naar andere teamleden indien nodig.
Contactgegevens sociale dienst:
In overleg met de arts wordt de definitieve ontslagdatum afgesproken, meestal tijdens de wekelijkse zaalronde. Alle multidisciplinaire disciplines maken samen met u een eindbilan op. Er wordt afgesproken op welke manier de verdere opvolging zal gebeuren en eventueel worden concrete afspraken gemaakt voor opvolging in een ander zorgprogramma.
In principe gebeurt het ontslag op vrijdag en als algemene regel bij ontslag geldt dat de patiënt zijn geplande behandelingsprogramma afgewerkt moet hebben voor vertrek. Dit betekent dat het ontslag pas na 16u kan gepland worden. Indien u een manuele rolstoel van het ziekenhuis ontleende, kan u aan het onthaal deze terug achterlaten.
U dient zelf in te staan voor vervoer bij ontslag. Er zijn parkeerplaatsen voorzien vooraan de parking voor patiënten met een mobiliteitsbeperking. Bij vragen of problemen helpt uw sociaal assistente u graag verder. De kosten voor vervoer zijn altijd ten uwe laste.
De kosten voor uw verblijf worden per kalendermaand opgemaakt en worden u toegestuurd op uw adres. Het ziekenhuis verrekent de kosten die door de mutualiteit worden gedragen rechtstreeks met hen. Ook met een aantal hospitalisatieverzekeringen is rechtstreekse afrekening mogelijk. Het verdient aanbeveling om vooraf contact op te nemen met uw hospitalisatieverzekering voor juiste informatie wat betreft hun tussenkomst. Meer uitleg omtrent de aanrekeningen vindt u HIER.