Kwaliteitsverbetering

Het Nationaal MS Centrum levert voortdurend inspanningen om te streven naar een optimale kwaliteit.

Op geregelde tijdstippen worden in het NMSC concrete acties ondernomen tot kwaliteitsverbetering.  Hierbij worden zorgverleners van op de werkvloer van nabij betrokken. Deze acties worden georganiseerd en opgevolgd via kwaliteitscellen, met daarin zowel (hoofd)verpleegkundigen, verpleegkundig experten, als therapeuten. Deze vergaderingen gaan trimestrieel door.

Er worden bijvoorbeeld sensibiliseringsacties gehouden bij het (para)medisch en verpleegkundig personeel over het controleren van het identificatiebandje en over het voorstellen van zichzelf met naam en functie. Er gebeuren ook regelmatige interne audits bij alle zorgverleners rond handhygiëne.

In de dialoogwerkgroep worden initiatieven tot kwaliteitsverbetering voorgesteld en samen met patiënten besproken. Verbeteracties worden afgetoetst aan concrete streefdoelen en opgevolgd in het comité kwaliteit en patiëntveiligheid, dat trimestrieel samenkomt. Dit comité is samengesteld uit de leden van het directiecomité en de twee kwaliteitsmedewerkers. Alle medewerkers worden op de hoogte gebracht van verbeteracties via een bericht op het intranet van het ziekenhuis.

 

Concrete aandachtspunten:

  • Aansluiting bij het kwaliteits-indicatorenproject VIP²  https://www.zorgkwaliteit.be/zorgvoorzieningen/nationaal-multiple-sclerose-centrum-steenokkerzeel en opvolgen van de resultaten met relevante verbeteracties
  • Trimestrieel volgen we internationale patiëntveiligheidsindicatoren op a.d.h.v. interne audits en dossiercontrole:
  • Correcte patiëntidentificatie
  • Effectieve communicatie tussen zorgverleners
  • Veilig gebruik van risicovolle medicatie
  • Time-out uitvoeren bij kleine ingrepen
  • Goede handhygiëne
  • Valpreventie

Verder volgen we ook additionele indicatoren op die belangrijk zijn voor de behandeling van personen met MS, zoals decubitus en voeding.

Deze kwaliteitsindicatoren volgen we op a.h.v. een dashboard.

Op basis van deze indicatoren starten we gerichte sensibiliseringsacties.

  • Wekelijks peilen naar ervaringen van gehospitaliseerde patiënten via de enquête van het Vlaams Patiëntenplatform
  • Jaarlijks naar ervaringen van ambulante revalidatiepatiënten en halfjaarlijks van patiënten die opgevolgd worden via het transmuraal MS Team
  • Uitwerken van minstens één retrospectieve risico-analyse per jaar en opvolging
  • Uitwerken van minstens één prospectieve risico-analyse per jaar en opvolging
  • Opvolgen van procedures via een protocolmanagementsysteem
  • Opvolgen van klachten, suggesties en incidenten van patiënten

 

Voor meer info kan u contact opnemen met de Kwaliteitscoördinator Birte Theunissen via kwaliteitscoordinator@mscenter.be of via Tel.: +32 2 59 78 003